Med fokus på Yamaha YZF-R1

YZF-R1 från Yamaha är ett riktigt vrålåk (utan underdrift). Det är en otroligt snabb motorcykel, och den fick mig som fantast att nästan skutta av glädje när en kund kom in med beställningen. Innan jobbet hade jag läst på lite om den, och var minst sagt riktigt taggad på att börja med fotoarbetet.

Fick flytta fram fotograferingen

Jag var lite optimistisk när det kom till fotograferingen av den här motorcykeln. I början hade jag planerat att vi skulle ta bilderna runt klockan sex på kvällen. Eftersom det var sommar var solen fortfarande relativt stark och bensintanken och andra mer polerade delar av motorcykeln blänkte alldeles för mycket för att bilderna skulle bli bra.

 

Så det var bara att vänta tills ljuset blev jämnare och mjukare. Efter några timmar var ljuset perfekt och en enorm skillnad märktes i kvaliteten på bilderna. Lärdomen är alltså att titta noga på väderrapporterna för soluppgång och solnedgång. Kan man tajma in detta slipper man vänta åtskilliga timmar i onödan på att rätt ljus ska infinna sig.

 

Förstärk bilden med rekvisita

Inför den här bilden hade jag en del idéer. En av dem var att lägga två gula bengaler vid sidan på vägen som blåste mängder av gul rök, som motorcykeln i samma färg sedan kunde köra igenom. Bilden blev extremt lyckad och blev omtyckt av många, många som såg den. Jag tog både bilder från sidan, framifrån och snett framifrån.

 

En nackdel som kan uppstå med sådana här idéer är att det tar allt för mycket fokus från motorcykeln i sig. I det här fallet hade jag dock ganska fria händer att göra en riktigt snygg bild, inte bara att visa upp motorcykeln så som den är.

 

Om du också planerar att använda bengaler så bör det göras på ett säkert sätt. I vårt fall gjorde vi det utomlands och hade fått tillstånd att använda dem. Dessutom var det på en väldigt liten väg utan i princip någon trafik över huvud taget. Om du ska göra det i Sverige bör du först kolla med din kommun att det inte finns någon föreskrift som går emot användandet av bengaler. Om du väl får till det kan dock blir riktigt, riktigt snyggt. En förutsättning är dock nästan, enligt mig, att motorcykeln måste ha en ganska stark färg, precis som den här gula YZF-R1:an hade.

 

Få med allting

Om du tar stillastående bilder är det bra att ha en checklista på vilka vinklar du ska få med, och kryssa av dem en för en. Är det en riktigt fin motorcykel – så som YZF-R1 till exempel – kommer du ångra dig om du inte får med varenda centimeter av motorcykelns yttre. Med digitalkameror idag är det dessutom oerhört enkelt och billigt att väldigt många bilder. Det är bättre att ta många bilder och få rensa ut lite dåliga, än att ta för få bilder och missa guldkornen. Testa snett uppifrån, bakom, båda sidor och framför innan du börjar gå närmre motorcykeln för att fånga detaljerna.


Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *