Med fokus på Ducati Streetfighter

Jag har vid flera tillfällen haft förmånen att fotografera riktigt fina motorcyklar. En av de modeller som kanske har varit mest minnesvärd är Ducati Streetfighter 848. Om det beror på att jag personligen tycker om Ducati låter jag vara osagt, men jag tycker faktiskt också att bilderna på den blev riktigt bra. Att de blev bra vågar jag tacka min erfarenhet för. Här kommer några av de saker jag har lärt mig genom åren och under det här specifika projektet.

Kameran är aldrig det viktigaste

För teknikfreaks (som jag) och för nybörjare är det viktigt att komma ihåg att kameran aldrig är det viktigaste för en bra bild. Det går att få fina bilder med superbilliga kameror utan nämnvärda funktioner. Givetvis är kameran ofta en viktig del i det – men aldrig det viktigaste.

 

Det gäller att skapa en fin omgivning och rätt förutsättningar för bilden. När det gäller Ducati Streetfighter var det lätt för min del. I och med att jag tycker om motorcykeln fick jag snabbt inspiration till hur bilderna skulle tas.

 

Ducati är snabb – riktigt snabb

Det är ingen hemlighet att Streetfighter har en strålande acceleration. Som fotograf och motorcykelfantast samtidigt är det dock viktigt att tygla sig. Det är verkligen inte nödvändigt att utnyttja motorcykelns fulla krafter för att få en bra bild. Istället handlar det om att köra den kontrollerat (om man vill ha bilder i farten) eller inte köra den alls. När jag fotograferade Ducati valde jag att göra båda.

 

Fotograferade från bil

De bilder som togs i farten togs från en bil. Vi körde då inte snabbare än ungefär 50 kilometer i timmen till en början. Den relativt låga hastigheten räcker utmärkt för att få fin rörelse i bakgrund och hjul. Som vanligt tycker jag dock om att experimentera med mina fotografier, och för att få den där riktigt snabba känslan valde vi att öka farten en del.

 

Vi gasade upp till ungefär 85 – 90 kilometer i timmen (vilket är mycket för en dylik fotografering), och bilderna blev faktiskt riktigt bra. Dock tror jag att det har mycket att göra med att det var just en Streetfighter. En motorcykel som inte ser lika snabb ut hade säkerligen inte blivit lika bra på bild i så höga hastigheter. Den här gången fungerade det dock, och jag är väldigt nöjd med resultaten.

 

Föraren

När man fotograferar en bil i rörelse finns betydligt mindre fokus på föraren än när man fotar en motorcykel. Det är liksom ofrånkomligt att föraren syns och blir en väsentlig del av bilden. Således är det viktigt att se över hur föraren är klädd och vilket kroppsspråk denne har. När jag fotograferade Ducatin lät jag föraren vara klädd i en stilren dräkt i rött och vitt – samma färger som motorcykeln. Hjälmen var enfärgat röd och smälte bra in i helheten.

 

Här finns det också en möjlighet att göra någonting lite annorlunda om man vill det. Hade jag till exempel låtit föraren vara klädd i en grön dräkt hade det ofrånkomligen tagit mycket uppmärksamhet från bilden. Mitt mål var att framhäva motorcykeln – men beroende på vad du ska göra kanske det är läge att göra något uppseendeväckande istället.

Posted in MC

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *