Med fokus på Aprilia Tuono V4 1100 RR

Aprilia Tuono V4 1100 RR är minst sagt ett fantastiskt åk. Den har hyllats av många för sin snabbhet, kraftfullhet och allmänna prestanda. När jag fick en beställning om att fotografera en blev jag glad, men kände också att bilderna verkligen måste göra den fina motorcykeln rättvisa.

Våga vara obekväm

Många av mina bästa bilder har tagits från annorlunda positioner. Det är snarare regel än undantag att jag hukar, ålar och klättrar för att hitta rätt avstånd och vinkel när jag fotograferar motorcyklar (och andra saker också, för den delen). När jag fotade Aprilia Tuono blev den bästa bilden faktiskt från ett lågt tak jag klättrade upp på för att få en vinkel som var snett ovanifrån.

 

Självklart gäller det att vara säker. Jag hade säkring och rekommenderar ingen att klättra upp på ett tak – även om det är lågt – utan att tänka på säkerheten. Att däremot huka och ofta stå i obekväma positioner för att få den bästa bilden är inget ovanligt – och ibland till och med något som krävs.

 

Retuscheringen

Hur bra bilder man än tar ute på settet kan lite behandling av bilderna göra enorma skillnader. Till exempel fanns det skuggor och mörka detaljer på Aprilian (från vilken vinkel jag än fotade). I mitt redigeringsprogram satte jag mig sedan för att helt sonika markera dessa lite för mörka delar och göra dem ljusare. Det handlade främst om däcken, men även vissa mörkare delar av motorn blev bättre av att se lite ljusare ut.

 

Här finns också en risk att man upptäcker detaljer som man kanske borde ha tänkt på under fotograferingen. Till exempel har det hänt förut att motorcykeln jag fotograferat inte helt stått i linje med horisonten. Det är en sådan sak som kan göra bilden helt oanvändbar. Betraktare noterar ofta att något ser konstigt ut, utan att riktigt kunna peka på vad det faktiskt är som fel. I vissa fall kan dylika problem gå att lösa i redigeringsprogrammet, men ofta anser jag det vara bättre att helt enkelt åka ut igen och ta nya bilder.

 

Låt kreativiteten flöda

Det som jag skriver i de här texterna är baserat på mina erfarenheter och bör fungera som riktlinjer, snarare än absoluta regler. Förhoppningsvis kan det få dig att undvika vissa misstag som jag har gjort. Om du förhåller dig för mycket till olika regler finns det en risk att det hämmar kreativiteten. Satsa på att göra det som känns rätt för dig och det som du tycker blir bäst för bilden. Ofta är det så bilderna blir bäst – och det mesta kommer att komma naturligt.

 

Men övning ger givetvis färdighet. Efter att ha fotograferat ett antal motorcyklar kommer du snabbt att märka vilken kamera du tycker fungerar bäst, vilka sammanhang motorcykeln bör fotograferas i och en rad andra saker. Ett tips är att börja med din egen motorcykel (om du har någon) och sedan börja fotografera dina vänners hojar. Därefter, om bilderna blir riktigt bra, kan det vara läge att kontakta någon återförsäljare eller tillverkare.


Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *